recent
آخر المقالات

كارت ميزة من البنك الأهلي وبنك مصر (شرح شامل)

كارت ميزة البنك الاهلي
كارت ميزة البنك الأهلي وبنك مصر هو كارت ائتماني محلي تصدره مجموعة كبيرة من البنوك في مصر ويوفر خدمات هامّة للمستخدمين، حيث تقدم البطاقة الكثير من الخصائص التي تجعلها أحد من حلول الدفع الجيدة المتوفرة حاليًا في مصر، خصوصًا كوسيلة لتحويل الأموال من الخارج بدلًا من خدمات مثل ويسترن يونيون وكذلك موني جرام وغيرها من الخدمات. في هذا المقال إن شاء الله سنتعرف على ما هي بطاقة Meeza؟ مميزات وعيوب كارت ميزة البنك الأهلي، كيفية استخراج كارت ميزة، كيفية شحن كارت ميزة وتفعيل الكارت، هل كارت ميزة يعتبر حساب بنكي؟ وأخيرًا كيفية استخدام كارت ميزة البنك الأهلي.

ما هو كارت ميزة؟

- في البداية يجب أن ننوه على أن بطاقة ميزة ليست من أنواع الفيزا أو الماستركارد MasterCard، وإنما نوعها هو ميزة Meeza وهو نوع جديد من البطاقات المحلية التي صدرت بالتعاون مع مؤسسة E-Finance، وبالتالي فلا يمكن تسميتها مثلًا فيزا ميزة من البنك الأهلي، لأنه لم يتم إصدارها من شركة Visa، على عكس البطاقات الأخرى مثل فيزا يلا الخاصّة بالبريد المصري وغيرها.

- أيضًا هذه البطاقة تستخدم على المستوى المحلي فقط، ولكنها تعتبر حل مثالي لمعالجة المدفوعات المالية بسبب سهولة الحصول عليها وحد الإنفاق المرتفع الخاص بها، بالإضافة إلى مصاريفها المتدنية مقارنةً ببعض البطاقات الأخرى.

1- بطاقة الخصم المباشر

- هناك نوعين من كروت ميزه، النوع الأول هو "بطاقة الخصم المباشر" وهذا يكون مرتبط بحساب بنكي، ويوفر مجموعة من التسهيلات في المعاملات المالية، لكن يجب أن يتم فتح حساب بنكي قبل استخراج البطاقة، وهذا النوع لن نتحدث عنه.

2- بطاقة مدفوعة مسبقًا

- هذا النوع هو الذي سنتحدث عنه، وهو البطاقة المدفوعة مسبقًا، وهو لا يحتاج إلى فتح حساب بنكي ولا أي مستندات أخرى غير إثبات الهوية، ويمكن استخراج هذه البطاقة في نفس الزيارة للبنك.

مميزات كارت ميزة البنك الأهلي

مميزات كارت ميزة البنك الأهلي
  1. استخراج الكارت يكون في نفس الزيارة للبنك.
  2. يمكنك الحصول على الكارت من أكثر من 5 بنوك.
  3. بطاقة بلاستيكية وليس افتراضية مثل فيزا فودافون كاش.
  4. يمكن لأي شخص تجاوز 16 عامًا استخراج البطاقة بسهولة.
  5. لن تحتاج إلى فتح حساب بنكي من أجل الحصول على الكارت.
  6. مدة صلاحية بطاقة ميزا مسبقة الدفع 3 سنوات من تاريخ الإصدار.
  7. يمكنك السحب والإيداع عبر البطاقة من خلال ماكينات الصرافة ATMs.
  8. توفر البطاقة أيضًا خدمة الكود الآمن وهي من خصائص الحماية القوية.
  9. لا تتطلب أي أوراق، فقط بطاقة الهوية الشخصية وستتمكن من الحصول عليها.
  10. تستطيع استخدام كارت ميزة في سداد فواتير الغاز، الكهرباء، الهاتف الأرضي، الإنترنت.
  11. يوفر خدمة بوابة دفع مثل سترايب ولكن للمتاجر المحلية لاستقبال المدفوعات أون لاين.
  12. يمكن استقبال تحويلات عليها من أي شخص سواءً تحويلات محلية داخل الدولة أو من خارجها.
  13. يوفر خدمة محفظة إلكترونية لإتمام المعاملات المالية واستقبال الأموال بسهولة عبر الهاتف.
  14. تدعم الدفع أون لاين للمتاجر داخل مصر والمتاجر التي تستخدم بوابات دفع مدعومة مثل Paymob.

عيوب كارت ميزة البنك الأهلي

  • لا يمكن استخدام الكارت من الخارج.
  • لا يمكن استخدام الكارت في الدفع أون لاين.
  • لا يمكن تفعيل الباي بال بالكارت ولا ربطه به.
  • بعض البنوك مثل CIB تطلب إثبات للدخل لإصدار الكارت.
  • الاستخدامات التي يمكن الاعتماد على البطاقة فيها ما زالت محدودة.

رسوم معاملات كارت ميزة

  • الاستفسار عن الرصيد: مجانًا.
  • رسوم سنوية: 15 جنيه مصري.
  • رسوم الاستبدال: 15 جنيه مصري.
  • رسوم استخراج: مجانًا في بعض البنوك أو 25ج.
  • عمولة السحب النقدي من ماكينات بنك البطاقة: مجانًا.
  • عمولة السحب النقدي من ماكينات بنك آخر: 5 جنيه مصري.

حدود معاملات كارت ميزة

  • الحد الأقصى لرصيد الكارت: 15,000جنيه مصري.
  • الحد الأقصى للسحب النقدي يوميًا: 10,000 جنيه مصري.
  • الحد الأقصى للشراء بالكارت يوميًا: 15,000 جنيه مصري.
  • الحد الأقصى لمعاملات الكارت شهريًا: 50,000 جنيه مصري.

استخراج كارت ميزة

«اضغط على الصورة بالأسفل لتشغيل الفيديو»
- في البداية يجب التنبيه أنه لا يمكن استخراج كارت ميزة أون لاين، حيث يجب التوجه بشكل شخصي إلى أحد البنوك التي تُصدر البطاقة من أجل الحصول عليها، وهذه قائمة بالبنوك التي توفر البطاقة:

طريقة استخراج البطاقة سهلة للغاية، كل ما عليك فعله هو التوجه لأحد البنوك التالية:
  1. بنك قطر الوطنى QNB.
  2. بنك مصر Banque Misr.
  3. البنك التجارى الدولى CIB.
  4. بنك القاهرة Banque du Caire.
  5. المصرف المتحد The United Bank.
  6. المؤسسة العربية المصرفية ABC Bank.
  7. بنك الإمارات دبى الوطنى Emirates NBD.
  8. البنك الأهلى المصري National Bank of Egypt.
  9. بنك التعمير والإسكان Housing & Development Bank.
  10. البنك العربى الإفريقى الدولى Arab African International Bank.

- ستقوم بإحضار البطاقة الشخصية ومبلغ 25ج، في بعض البنوك يتم إصدار البطاقة مجانًا مثل البنك الأهلي حتى وقت قريب، أيضًا قد تحتاج إلى إحضار إثبات دخل في بعض البنوك مثل CIB وبعض البنوك لا تطلبه مثل البنك الأهلي أيضًا. بعد ذلك ستتوجه للموظف الخاص بهذه البطاقات وسيقوم بأخذ البطاقة الخاصة بك لتدوين بعض المعلومات ثم سيقوم بإعطائك الكارت الخاص بك.

كيفية تفعيل كارت ميزة البنك الأهلي

كيفية تفعيل كارت ميزة
- طريقة تفعيل كارت ميزة بنك مصر أو أي بنك مختلفة عن تفعيل البطاقات الأخرى مثل فيزا إيزي باي الخاصة بالبريد المصري أو حتى بطاقة المصرف المتحد، والتي تحتاج معهما إلى الاتصال بالبنك من أجل عملية التفعيل. لكن تفعيل كارت ميزة يكون عبر خطوتين؛ الأولى هي وصول رسالة من البنك إلى رقم هاتفك بأن الكارت تم تفعيله ويمكن الآن استخدامه على الماكينة، أما الخطوة الثانية فهي إدخال الكارت إلى ماكينة ATM وإنشاء الكود الخاص بالبطاقة.

- كل ما عليك فعله بعد استخراج بطاقة ميزة ووصول رسالة التفعيل هو التوجه لماكينة الصرافة الخاصة بالبنك ثم إدخال البطاقة في الماكينة، ستجد بعد ذلك أن هناك كود مطلوب لإدخاله، قم بكتابة كود مكون من 4 أرقام من اختيارك لكن تذكر أن تقوم بحفظهم جيدًا لأنك ستحتاج إليهم بعد ذلك في باقي معاملات الكارت. بعد كتابة الرقم السري ستقوم بتأكيده مرتين إضافيتين وهكذا تكون قد نجحت في تفعيل كارت ميزة بنك مصر وكافّة البنوك الأخرى.
تفعيل بطاقة ميزة البنك الأهلي
* بعض البنوك قد تكتفي بتنشيط الكارت من ماكينة الصرافة ATM، فإذا لم تصلك رسالة التفعيل خلال 24 ساعة يُفضل أن تقوم بالاتصال بالبنك المُصدر للبطاقة للتأكد من أنه تم تفعيلها وأنها أصبحت جاهزة للاستخدام.

كيفية شحن كارت ميزة البنك الأهلي

- توجد عدة طرق يمكن من خلالهم شحن كارت ميزة وإيداع رصيد في الكارت حتى نستطيع استخدامه، سنتعرف على جميع الطرق، ولكن أنصح باستخدام الطريقة الأولى وهي أسهل وأكثر أمانًا على أي حال.

1- كيفية شحن كارت ميزة من ماكينة الصرافة

كيفية شحن كارت ميزة البنك الأهلي
- الطريقة الأولى هي شحن بطاقة Meeza مباشرةً من ماكينة الصرافّة، والتي من خلالها أيضًا يُمكن القيام بكافة الأمور الأخرى مثل سحب رصيد أو الاستعلام عن الرصيد المتاح في البطاقة، فقط توجه إلى الماكينة ثم أدخل البطاقة وقم بكتابة الرقم السري، بعد ذلك ستختار من الخدمات التي تظهر أمامك خدمة الإيداع وستقوم بوضع المبلغ الذي تريد شحن البطاقة به في فتحة ATM الخاصة بإيداع النقود.

- قم بالانتظار قليلًا حتى الانتهاء الماكينة من عد النقود ثم قم بتأكيد عملية الإيداع، وأخيرًا قم بالحصول على وصل الإيداع الذي يخرج من الماكينة. وهكذا تكون قد قمت بشحن كارت ميزة المدفوع مقدمًا.

2- شحن كارت ميزة عبر تحويل بنكي

- عند إصدار الكارت الخاص بك يتم إنشاء ما يُشبه حساب بنكي خاص بك مرتبط بالبطاقة، عند تحويل الأموال لهذا الحساب تظهر في كرصيد في البطاقة ويمكن استخدامه في الدفع والسحب بشكل طبيعي. سنتعرف في فقرة لاحقة على كيفية تحويل فلوس لكارت ميزة البنك الأهلي عبر التحويلات البنكية الداخلية أو الخارجية.

3- شحن كارت ميزة من فوري

- منذ عدة شهور كان هناك أخبار عن تعاقد شركة فوري مع عدة بنوك من البنوك التي تتولى عملية إصدار بطاقات Meeza من أجل تمكين خدمات شحن الكارت من ماكينات فوري، لكن حتى الآن لم تدخل هذه الخدمة حيز التنفيذ، وسيتم تحديث المقال إن شاء الله عندما تصبح هذه الخدمة متاحة.

كيفية استخدام كارت ميزة

كيفية استخدام كارت ميزة
- طريقة استخدام الكارت بسيطة جدًا خصوصًا مع عدم وجود الكثير من الأمور التي يمكن الاعتماد على الكارت بها، وسنتعرف على أبرز الأمور التي يمكن القيام بها عبر هذه البطاقة.

1. السحب النقدي من كارت ميزة

- أولًا يمكن استخدام الكارت في السحب النقدي من أي مكان بدلًا من حمل الأموال، وهذا مفيد جدًا خصوصًا مع عدم وجود رسوم على السحب وكذلك انتشار ماكينات الصرافة الخاصة بالبنوك التي تصدر البطاقة بشكل كبير. وعملية السحب تتم من خلال وضع الكارت في ماكينة ATM واختيار عمل سحب نقدي ثم إدخال مبلغ السحب.

2. الدفع باستخدام كارت ميزة

- يمكن أيضًا باستخدام الكارت القيام بعمل مدفوعات في بعض الأماكن سواءً المتاجر مثل بعض فروع كارفور أو بعض مواقع التسوق في مصر، وفي كثير من الأحيان تكون هناك عروض تخفيض عند الشراء من سوق والدفع باستخدام الكارت، لكن هذا كان متاحًا لفترة محدودة. وحتى الآن فإن المتاجر والخدمات التي تدعم استقبال المدفوعات باستخدام الكارت تكاد تكون منعدمة، لكن ربما يحدث تطوير للخدمة في الفترة القادمة.

التحويل البنكي إلى كارت ميزة

- الاستخدام الأخير هو استلام المال على الكارت، حيث يمكنك استلام الأموال على البطاقة من خلال التحويلات البنكية سواءً التحويلات الدخلية في مصر، أو حتى تحويلات خارجية من بلد أخرى، فهي من طرق تحويل الاموال من خارج مصر الجيدة.

المعلومات المطلوبة للتحويل

- لكي تستقبل أموال على الكارت يتم إرسال رقم الكارت الخاص بك والمكون من 16 رقم موجود على وجه الكارت إلى الشخص المرسل، وهذه الأرقام يتم استخدامها في إرسال الأموال إلى الكارت.

- في حالة التحويلات من خارج مصر يتم إضافة ثلاثة أصفار قبل رقم الكارت ليصبح الإجمالي 19 رقم يبدأ بثلاثة أصفار.

الحد الأقصى للتحويل

- الحد الأقصل للتحويل الواحد للكارت هو نفسه الحد الأقصى للرصيد الذي يُسمح بتواجده في الكارت. بمعنى أنه إذا كان الكارت لا يوجد به أي رصيد فيمكن استقبال تحويل بنكي بقيمة تصل إلى 50,000 جنيه مصري. أما إذا كان الكارت به رصيد مثلًا 5 آلاف جنيه، فيمكن استقبال تحويل بنكي بقيمة تصل إلى 45,000 جنيه مصري وهكذا.

مدة معالجة التحويل

- قد يستغرق التحويل عدة أيام في المعالجة حتى يظهر الرصيد في البطاقة. لا توجد مدة محددة لذلك، فهذا يتوقف على التحويل داخلي أم خارجي، البنك الذي تم التحويل منه والبنك الذي تم التحويل إليه. ولكن يمكن أن يستغرق التحويل في العادة مدة من 2-10 أيام عمل، وربما أكثر من ذلك.

كارت ميزة للمعاشات

كارت ميزة للمعاشات
- مع توجه الدولة بشكل أكبر للاعتماد على بطاقات Meeza، تقرر تحويل جميع بطاقات المعاشات إلى بطاقة Meeza بحيث يجب على أصحاب المعاشات أو المستحقين لها استخراج هذه البطاقة من أجل حصولهم على مستحقاتهم بشكل أكثر سهولة، ويمكن استخراج الكارت لأصحاب المعاشات من أي فرع من فروع البريد المصري حسب الخطوات التالية.

كيفية استخراج كارت ميزة للمعاشات

1- توجه إلى أقرب فروع الهيئة القومية للبريد المصري.
2- قدّم أوراق إثبات الهوية مثل البطاقة الشخصية، بالإضافة إلى بطاقة المعاشات القديمة أو المستندات الخاصة بالمعاش.
3- سيُقدم لك موظف البريد استمارة قم بكتابة البيانات المطلوبة فيها.
4- بعد إنهاء الإجراءات سيقوم الموظف بتسليمك كارت ميزة للمعاشات بشكل مجاني.

تطبيق ميزة البنك الأهلي

- حتى الآن لا يوجد أي تطبيق رسمي للكارت على متجر جوجل بلاي أو متجر آيتونز، فلا تحاول استخدام أي تطبيقات تحمل نفس الاسم لأنها تطبيقات غير رسمية وستعرضك لسرقة رصيدك وكشف المعلومات السرية للكارت الخاص بك. دعونا نتعرف على بعض الإجابات السريعة لأشهر أسئلة حول كارت ميزة.

هل يمكن استخراج كارت ميزة أون لاين؟

- لا يمكن استخراج فيزا ميزة أون لاين.

هل فيزا ميزة لها رقم حساب؟

- نعم. أرقام كارت ميزة هي أرقام مرتبطة بحساب.

هل كارت ميزة يعتبر حساب بنكي؟

- لا يمكن اعتبار كارت ميزة حسابًا بنكيًا في حد ذاته، ولكنه وسيلة يمكن استخدامها لاستقبال الأموال مثل الحساب البنكي.

هل كارت ميزة يعمل خارج مصر؟

- بالنسبة للدفع والشحن، فكارت ميزة يعمل داخل مصر فقط.

هل يمكن تحويل فلوس علي كارت ميزة؟

- نعم يمكن تحويل فلوس علي كارت ميزة.

كيفية التحويل من الخارج على كارت ميزة

- يمكن مراجعة كيفية التحويل من الخارج على كارت ميزة بالرجوع إلى هذه الفقرة.

**** الخاتمة ****
- كان هذا شرحًا شاملًا عن هذه الخدمة ومميزاتها وعيوبها وكافة المعلومات عنها. إذا كان لديكم أي استفسار يمكنكم تركه في تعليق بالأسفل وسيتم الرد عليكم إن شاء الله بالإجابة في أقرب وقت.

** إذا كان لديكم أي استفسار أو إضافة للمقال يُمكنكم وضعه في تعليق **
** تقديرًا لجهودنا ودعمًا للموقع.. يُرجى مشاركة المقال عبر أزرار المشاركة الاجتماعية بالأسفل **
***** تم بحمد الله *****
author-img
Muhammad Elmasry

تعليقات

221 تعليقًا
إرسال تعليق
  • Mahmoud Mustafa photo
    Mahmoud Mustafa11 أكتوبر 2019 في 12:51 ص

    شكرا لك

    حذف التعليق
    • Muhammad Elmasry photo
      Muhammad Elmasry11 أكتوبر 2019 في 9:55 م

      العفو أخي.

      حذف التعليق
      • Unknown photo
        Unknown15 يونيو 2020 في 5:51 ص

        كيف استخدمه في شراء منتج عبر الانترنت

        حذف التعليق
        • Muhammad Elmasry photo
          Muhammad Elmasry15 يونيو 2020 في 9:25 م

          لا يمكن استخدام الكارت في الدفع أون لاين حتى الآن.

          حذف التعليق
          • Unknown photo
            Unknown1 ديسمبر 2020 في 10:08 م

            السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لو تكرمت وا انا راسل حوالة من خارج مصر على كارت ميزا البنك الأهلي المصري بقالها ٣ ايام ايه المشكلة وفي ظروف معايا ايه العمل اتبعت رسالة ليا من البنك الخاص بي في السعودية اصدار حوالة دولية بالمبلغ اللي راسله وبالنسبة لتحويل المبلغ أقصى مبلغ في الشهر خمسون الف

            حذف التعليق
            • Muhammad Elmasry photo
              Muhammad Elmasry2 ديسمبر 2020 في 10:56 م

              عليكم السلام ورحمة الله.
              التحويلات البنكية قد تستغرق 7 أيام عمل حتى تظهر على الكارت، وفي بعض الحالات قد تتجاوز هذه المدة.

              حذف التعليق
            • Unknown photo
              Unknown4 نوفمبر 2019 في 9:05 م

              انا معايا كارت ميزة التى اصداراته وزارة التضامن الاجتماعى لبرنامج تكافل وبفعل ادخلت الكارت ماكينه ATM وأنشات رقم سرى لاكن لأسف ظهرت رساله ان الكارت غير صالح رجاءا الأفادة وشكرا

              حذف التعليق
              • Muhammad Elmasry photo
                Muhammad Elmasry5 نوفمبر 2019 في 11:16 م

                قبل تفعيل كارت ميزة على ATM، هل وصلتك رسالة على الموبايل بتفعيل الكارت؟

                حذف التعليق
              • Unknown photo
                Unknown10 نوفمبر 2019 في 1:06 ص

                هل من الممكن أن يتم عمل ايداع نقدى من شخص اخر فى حساب صاحب الكارت
                كمن له حساب بالبنك ويتم سحبه فيما بعد

                حذف التعليق
              • Unknown photo
                Unknown25 نوفمبر 2019 في 8:17 م

                انا معايا كارت ميزا ورحت عشان اسحب فلوس منه المكنه سحبت الفيزا روحت خدمة العملاء عشان اغير الرقم السرى قالوا كدا اتغير روحت تانى عشان أنشط الفيزا المكنه سحبته كل لما ادخله عشان ادخل الرقم الجديد المكنه بتسحبه

                حذف التعليق
              • amirala2lowb photo
                amirala2lowb27 نوفمبر 2019 في 5:05 م

                هل كل حركه ايداع او سحب فى فيزا ميزه يتم اخذ عموله 3 ج كباقى الفيزات مثل فيزا المرتب او فيزا المشتريات بمعنى مثلا تم ايداع مبلغ 1000ج وتم سحبهم على خمس مرات كل مره 200 ج هل كل عمليه يأخذ عليها 3 ج من الرصيد؟ وشكراً

                حذف التعليق
              • La rose photo
                La rose1 ديسمبر 2019 في 11:56 م

                ينفع جوزى يحولى عليها فلوس من السعودية؟

                حذف التعليق
                • Unknown photo
                  Unknown9 يونيو 2020 في 3:35 ص

                  ايوه ممكن بس تحطي ٣ اصفار قبل الرقم

                  حذف التعليق
                  • Unknown photo
                    Unknown20 أغسطس 2020 في 12:15 م

                    هل يجوز أن اسحب المرتب الشهري بكارد ميزة اذا كان مرتبي من نفس البنك

                    حذف التعليق
                    • Muhammad Elmasry photo
                      Muhammad Elmasry20 أغسطس 2020 في 10:04 م

                      هناك كارت ميزة خاص بالمرتبات يمكنك الاستفسار عنه من البنك.

                      حذف التعليق
                      • Unknown photo
                        Unknown20 أبريل 2021 في 8:08 م

                        انا أدخلت مبلغ في كارت ميزة اليوم لأول مرة ولم يدخل الرصيد عليه لحد الان ليه المعاملة الزبال دي انا محتاج الفلوس والبنك الاهلي عملي كارت ميزة بالعافية عشان دا نظام جديد اعمل ايه وهل النظام في تعطيل مصالح الناس انهي حيوان عمل المنظومة دي

                        حذف التعليق
                      • Unknown photo
                        Unknown7 ديسمبر 2019 في 11:42 ص

                        لو سمحت انا معايا فيزا ميزا من البنك الاهلي ينفع اعمل ايداع واشحنها اول مرة من اى بنك عادى زى بنك مصر ولا لازم البنك الاهلي

                        حذف التعليق
                        • Muhammad Elmasry photo
                          Muhammad Elmasry7 ديسمبر 2019 في 10:13 م

                          للأسف لا يوجد لدي معلومة مؤكدة، لكن الإيداع باستخدام نفس ماكينة البنك المصدر للبطاقة أفضل تجنبًا لأي مشاكل.

                          حذف التعليق
                        • Unknown photo
                          Unknown28 يناير 2020 في 7:21 ص

                          كل اما ادخل الكارت تقولي طلبك مرفوض وغير صالحه وهي لسه جديده بقالها ٣ شهور

                          حذف التعليق
                        • Unknown photo
                          Unknown30 يناير 2020 في 5:59 ص

                          لو سمحت انا معايا كارت ميزة ممكن يتحولي عليه فلوس مثل النفقه وغيره

                          حذف التعليق
                        • Unknown photo
                          Unknown3 فبراير 2020 في 1:41 ص

                          هل تصلح للتقسيط زي بي تك وخلافه

                          حذف التعليق
                        • Unknown photo
                          Unknown4 فبراير 2020 في 9:37 ص

                          هل يمكن لأي شركه تحويل مبلغ مالي لي في كارت ميزه مثل أوبر مثلا

                          حذف التعليق
                          • Muhammad Elmasry photo
                            Muhammad Elmasry4 فبراير 2020 في 11:57 م

                            نعم يمكن استخدامها في تحويل الأموال مثل الحساب الينكي.

                            حذف التعليق
                            • Unknown photo
                              Unknown10 يناير 2021 في 12:54 م

                              اي هو خطاب كارت الميزه وهل عشان اعمله لازم افتح حساب في البنك

                              حذف التعليق
                            • Unknown photo
                              Unknown5 فبراير 2020 في 10:46 م

                              ممكن حد يحولى عليها فلوس ولو ممكن يبقى اديله اى رقم عشان يحولى عليها

                              حذف التعليق
                            • غير معرف photo
                              غير معرف6 فبراير 2020 في 3:43 م

                              مش راضيه تدفع فاتورة التليفون بظهر خيار فيزا او ماستر بس للدفع

                              حذف التعليق
                              • Muhammad Elmasry photo
                                Muhammad Elmasry6 فبراير 2020 في 9:40 م

                                تواصل مع دعم موقع الشركة التي تستخدمها للاستفسار عن إذا كان كارت ميزة متاح استخدامها في الدفع.

                                حذف التعليق
                              • Unknown photo
                                Unknown8 فبراير 2020 في 5:45 م

                                انا عملت رقم سري واستخدامها كتير بس نسيت الرقم السري اعمل ايه تقدر تفيدني....

                                حذف التعليق
                                • Muhammad Elmasry photo
                                  Muhammad Elmasry8 فبراير 2020 في 9:14 م

                                  يجب زيارة البنك أو الاتصال بخدمة العملاء لمعرفة الإجراء الصحيح لإعادة تعيين الكود السري إذا كان ذلك متاحًا.

                                  حذف التعليق
                                • Unknown photo
                                  Unknown14 فبراير 2020 في 11:37 ص

                                  نسيت كلمة السر هل يمكن تغيره او استرجاعه مره اخري وكيف يتم ذلك

                                  حذف التعليق
                                  • Muhammad Elmasry photo
                                    Muhammad Elmasry15 فبراير 2020 في 12:18 ص

                                    يجب الاتصال بخدمة عملاء البنك لمعرفة الطريقة الصحيحة لتغيير الكود إذا كان ذلك متاحًا.

                                    حذف التعليق
                                    • Unknown photo
                                      Unknown15 أبريل 2021 في 4:11 م

                                      تم تحويل ليا فلوس من السعوديه علي فيزة ميزه بنفس الارقام اللي في الفيزه وعليها 3 اصفار بس كتب الاسم غير صحيح هل هذا يؤثر علي التحويل

                                      حذف التعليق
                                      • Muhammad Elmasry photo
                                        Muhammad Elmasry16 أبريل 2021 في 10:13 م

                                        يجب مراجعة البنك بشأن هذه المسألة.

                                        حذف التعليق
                                      • محمود محمد photo
                                        محمود محمد15 فبراير 2020 في 2:46 ص

                                        هل يمكن أن اعمل فيز ميزه من بنك المصر واحده اخري من بنك الاهلي بنفس البطاقه الشخصيه

                                        حذف التعليق
                                      • Unknown photo
                                        Unknown24 فبراير 2020 في 7:05 ص

                                        معايا كارت ميزة بنك مصر واستعملتها قبل كده هل ممكن اعمل ايداع فيها واسحب منها في نفس اليوم ولا لابد انتظر ٤٨ ساعة

                                        حذف التعليق
                                      • محمد محمود photo
                                        محمد محمود26 فبراير 2020 في 9:50 ص

                                        ما هي الخطوات لتحويل من شخص لشخص آخر من كارت ميزه لكارت ميزه آخر

                                        حذف التعليق
                                        • Muhammad Elmasry photo
                                          Muhammad Elmasry26 فبراير 2020 في 11:43 م

                                          التحويل يتم من خلال البنك عبر رقم الكارت (16 رقم) في الواجهة. هناك أيضًا فيزا البريد المصري إيزي باي وهي تمتلك تطبيق يمكن من خلاله التحويل بسهولة لأي شخص يمتلك نفس الفيزا أو حتى التحويل إليه باستخدام الرقم القومي.

                                          حذف التعليق
                                        • Unknown photo
                                          Unknown27 فبراير 2020 في 9:45 م

                                          لدي رصيد من صفحة وايب هل يمكنني أخذ هذا الرصيد بالفيزا ميزيه

                                          حذف التعليق
                                        • Unknown photo
                                          Unknown6 مارس 2020 في 12:35 ص

                                          حضرتك انا البطاقه مش عايزه تتفعل وبيظلب مني الباسوور وانا اصلا معرفهوش ومش بيطلب مني اني اكتب باسوورد جديد

                                          حذف التعليق
                                          • Muhammad Elmasry photo
                                            Muhammad Elmasry6 مارس 2020 في 9:36 م

                                            لو أول مرة تفعل البطاقة يبقى فيه مشكلة، لازم تتصل بالبنك عشان تعرف طريقة تعيين باسورد جديد.

                                            حذف التعليق
                                          • 7ATOoOM photo
                                            7ATOoOM11 مارس 2020 في 7:14 م

                                            انا عملت أيداع اتسحب مني ٤ جنيه ممكن اعرف ايه السبب هو في فلوس خدمة علي الايداع ؟

                                            حذف التعليق
                                          • Unknown photo
                                            Unknown21 مارس 2020 في 7:21 ص

                                            صباح الخير انا معايا كارت ميزه الاهلي ومقفول من قبل شركتي السحب النقدي وهو بيعمل كويس جدا داخل ماكينة الاهلي بالمدفوعات الفوري والاستعلام عن الرصيد وخلافه لكن في حالة استعماله من أي جهة مشتريات مثال كارفور أو فتح الله الكارت مش بيقرا على الماكينه ولا كأنه موجود اصلا الماكينه مش حاسه بيه
                                            يا ترى ايه السبب

                                            حذف التعليق
                                            • Muhammad Elmasry photo
                                              Muhammad Elmasry22 مارس 2020 في 1:30 ص

                                              لأن معظم الماكينات خاصة بشركة فيزا أو ماستركارد، أما كارت ميزة فهو ليس نوع منهما، وما زال دعم الكارت والقدرة على استخدامه في الشراء والدفع محدودة.

                                              حذف التعليق
                                            • ehab shebl photo
                                              ehab shebl31 مارس 2020 في 4:46 م

                                              منفضلك، هل يمكن التحويل عليها من خارج مصر، وهل بتحتاج سويفت كود؟ انا لقيتك في المقال قايل ينفع، بس في احد التعليقات قلت مينفعش، فهل في جديد بخصوص الموضوع ده؟

                                              حذف التعليق
                                              • Muhammad Elmasry photo
                                                Muhammad Elmasry1 أبريل 2020 في 2:38 ص

                                                نعم يمكن التحويل على كارت ميزة من خارج مصر وهذا تأكدت منه بالاتصال بخدمة عملاء البنك الأهلي. بالنسبة للتعليق فهو بتاريخ قديم قبل أن تصبح خدمة استلام التحويلات البنكية متاحة.

                                                حذف التعليق
                                              • ehab shebl photo
                                                ehab shebl31 مارس 2020 في 6:13 م

                                                بتأكد من موضوع التحويل من خارج مصر، هل في التحديث الجديد بتقبل التحويل من بره؟ ونموذج التحويل بره بيقول انهم طالبين السويفت كود، أعمل فيه إيه؟

                                                حذف التعليق
                                                • Muhammad Elmasry photo
                                                  Muhammad Elmasry1 أبريل 2020 في 2:39 ص

                                                  نعم يمكن استلام التحويلات البنكية على كارت ميزة من خارج مصر. بالنسبة لكود Swift فيجب الاتصال بالبنك الذي أصدر البطاقة لمعرفته، لأن كل بنك له كود مختلف.

                                                  حذف التعليق
                                                • Unknown photo
                                                  Unknown31 مارس 2020 في 7:37 م

                                                  انا جوزي عندو حساب بنك الاهلي عايز يحولي علي كرت ميزه اي الخطوات

                                                  حذف التعليق
                                                  • Muhammad Elmasry photo
                                                    Muhammad Elmasry1 أبريل 2020 في 2:41 ص

                                                    يجب الحصول على أرقام الكارت (16 رقم) الموجودين في وجه الكارت ويتم عمل التحويل البنكي إلى هذه الأرقام.

                                                    حذف التعليق
                                                  • ehab shebl photo
                                                    ehab shebl1 أبريل 2020 في 3:16 ص

                                                    طيب سؤال أخير، لما سحبت ايصال من ماكينة Atm لقيت رقم حساب مختلف خالص مكون من 19 رقم، الرقم ده مختلف تماما عن الرقم اللي على البطاقة، فهل ازودهم برقم الحساب اللي على البطاقة مع اضافة 3 اصفار قبلها، ولا ازودهم بالرقم المكتوب في الإيصال؟

                                                    حذف التعليق
                                                    • Muhammad Elmasry photo
                                                      Muhammad Elmasry3 أبريل 2020 في 12:09 ص

                                                      حسب رد دعم البنك في آخر مكالمة إن التحويل بيكون على رقم الكارت لو من تحويل بنكي داخلي، أما لو كان من خارج مصر بيتم إضافة 3 أصفار قبل رقم الكارت.

                                                      حذف التعليق
                                                    • Unknown photo
                                                      Unknown5 أبريل 2020 في 10:29 ص

                                                      انا عملت كارت ميزة من أربع شهور وعملتله باسورد بس موصلتش رسالة تفعيل من البنك
                                                      ومستخدمتهاش خالص كدا تبقى مش شغالة ؟
                                                      ولو انا عايزة اوقفها اعمل ايه ؟
                                                      لازم اروح البنك اوففها من هناك ؟ لو كدا ايه المطلوب؟

                                                      حذف التعليق
                                                      • Unknown photo
                                                        Unknown5 أبريل 2020 في 10:34 ص

                                                        انا معايا كارت ميزة من أربع شهور وعملتله باسورد بس موصلتش رسالة تفعيل من البنك ومستخدمتهاش خالص
                                                        كدا تكون مش شغالة ؟
                                                        ولو انا عايزة اوقفها اصلا ايه المطلوب ؟
                                                        لازم اروح البنك عشان اوقفها؟

                                                        حذف التعليق
                                                        • Muhammad Elmasry photo
                                                          Muhammad Elmasry5 أبريل 2020 في 9:53 م

                                                          طالما الكارت اتقبل في ماكينة الصرافة وتم عمل باسورد يبقى تم تفعيله. بالنسبة لوقف الكارت ممكن يتم من خلال الاتصال بالدعم وطلب إيقاف الكارت.

                                                          حذف التعليق
                                                        • ehab shebl photo
                                                          ehab shebl8 أبريل 2020 في 5:39 م

                                                          دلوقتي الناس في السعودية بيقولوا انهم بعتوا، وبعتولي سكرين تاكد الكلام ده ورقم الحساب مكتوب صح، الحوالة اتبعتت امبارح الساعة ١١ الصبح ، وبعد اكتر من ٣٠ ساعة لسة موصلتش، ولسة الرصيد صفر، هل ده طبيعي!!

                                                          حذف التعليق
                                                          • Muhammad Elmasry photo
                                                            Muhammad Elmasry8 أبريل 2020 في 11:17 م

                                                            طبيعي التحويلات الخارجية تستغرق عدة أيام للمعالجة حتى تصبح جاهزة للاستلام. ممكن تتصل بدعم البنك للتأكد من وجود حوالات معلقة.

                                                            حذف التعليق
                                                          • Basem Gargas photo
                                                            Basem Gargas3 مايو 2020 في 9:37 م

                                                            هل يمكن اعمل إيداع برقم الكارت فقط من ماكينه الصراف الآلي لشخص اخر

                                                            حذف التعليق
                                                          • blogger photo
                                                            blogger11 مايو 2020 في 7:06 م

                                                            هل يجوز دفع فواتير من ميزه بالسالب بمعني اصح ميكنش فيها رصيد وتدفع فلوس وتبقي مديونيه ع الكارت

                                                            حذف التعليق
                                                          • Unknown photo
                                                            Unknown12 مايو 2020 في 3:30 ص

                                                            معايا كارت فيزا ميزه ينفع ادفع عبر الانترنت

                                                            حذف التعليق
                                                            • Unknown photo
                                                              Unknown12 مايو 2020 في 3:32 ص

                                                              اي حاجه علي الانترنت ينفع ادفع ياخدوا من ميزه من بطاقه بتاعتي

                                                              حذف التعليق
                                                            • Unknown photo
                                                              Unknown12 مايو 2020 في 11:16 ص

                                                              هل فيزا بنك مصر عليها رسوم سنوية وكذلك البنك الاهلي وماذا بعد انتهاء صلاحية الكارت وموجود به فلوس

                                                              حذف التعليق
                                                              • Muhammad Elmasry photo
                                                                Muhammad Elmasry13 مايو 2020 في 3:40 ص

                                                                هناك رسوم سنوية على الفيزا، راجع فقرة الرسوم في المقال، ويمكنك سحب رصيدك من أي ماكينة قبل انتهاء صلاحية البطاقة.

                                                                حذف التعليق
                                                              • yehia photo
                                                                yehia24 مايو 2020 في 8:34 م

                                                                السلام عليكم
                                                                هل يمكن استخدام كارت ميزة البنك الاهلى لتحويل اموال الى حساب شخص أخر ببنك مصر

                                                                حذف التعليق
                                                                • yehia photo
                                                                  yehia24 مايو 2020 في 8:40 م

                                                                  هل يمكن تحويل اموال من كارت ميزة البنك الاهلى الى شخص اخر لديه حساب فى بنك مصر

                                                                  حذف التعليق
                                                                • Unknown photo
                                                                  Unknown9 يونيو 2020 في 5:57 م

                                                                  انا فعلت الكرت وعملت باسوورد وف نفس الوقت عملت ايداع بس ظهرلي ان المكنه مافيهاش ورق علشان الريسيت مش المفروض يجيلي رسالع عالموبايل

                                                                  حذف التعليق
                                                                  • Muhammad Elmasry photo
                                                                    Muhammad Elmasry9 يونيو 2020 في 11:49 م

                                                                    أيوة المفروض يوصلك رسالة بالإيداع أو السحب على الموبايل لكن ممكن دي تكون مشكلة مؤقتة في السيستم.

                                                                    حذف التعليق
                                                                  • Unknown photo
                                                                    Unknown21 يونيو 2020 في 1:31 م

                                                                    لو عندي حساب في البنك الأهلي وعاوز استخرج كارت ميزا مربوط بالحساب ده هل ينفع

                                                                    حذف التعليق
                                                                  • Unknown photo
                                                                    Unknown26 يونيو 2020 في 3:07 م

                                                                    طريقة تحويل مبلغ من فيزا الي كار ميزة بالتفصيل لو سمحت

                                                                    حذف التعليق
                                                                    • Muhammad Elmasry photo
                                                                      Muhammad Elmasry27 يونيو 2020 في 3:02 ص

                                                                      التحويل يكون عبر البنك، ولا يمكن التحويل من كارت ائتماني إلى كارت ميزة.

                                                                      حذف التعليق
                                                                    • Unknown photo
                                                                      Unknown4 يوليو 2020 في 3:53 ص

                                                                      كارت ميزا البنك الاهلي
                                                                      اقصي رصيد ممكن اعمله إيداع ع الكارت كام
                                                                      15 الف ولا 50 الف ؟؟؟؟

                                                                      حذف التعليق
                                                                    • Asma photo
                                                                      Asma16 يوليو 2020 في 3:38 م

                                                                      هل يتم ارسال رسالة من البنك بوصول حوالة
                                                                      و كم يستغرق من الوقت لوصول حوالة من السعودية

                                                                      حذف التعليق
                                                                      • Muhammad Elmasry photo
                                                                        Muhammad Elmasry17 يوليو 2020 في 1:09 ص

                                                                        من المفترض أن تصل للمستخدم رسالة بأي عملية مالية تتم على الكارت، والحوالات في الغالب تم معالجتها خلال مدة من 4-7 أيام عمل.

                                                                        حذف التعليق
                                                                      • ahmed photo
                                                                        ahmed16 يوليو 2020 في 4:36 م

                                                                        بطاقة ميزا الاهلى بينفع يتحول لها فلوس من شخص عنده حساب فى البنك ولا لازم يتم التحويل بدون حساب ؟

                                                                        حذف التعليق
                                                                        • Muhammad Elmasry photo
                                                                          Muhammad Elmasry17 يوليو 2020 في 1:07 ص

                                                                          المفترض إنه ممكن عادي، لكن لازم التأكد من المعلومة دي من البنك نفسه.

                                                                          حذف التعليق
                                                                        • Sherif photo
                                                                          Sherif17 يوليو 2020 في 10:17 م

                                                                          شرح شامل ممتاز
                                                                          ولكن ميزه البنك الأهلى لا يمكنني شحن الانترنت المنزلي من خلالها..أما ميزه بنك مصر مع صديقى أرسلو له تطبيق فعله من خلال رقم بطاقته وهذا التطبيق به كثير من الخدمات مثل فورى وغيره وهو يشحن من خلال ميزه بنك مصر
                                                                          بنك مصر أفضل

                                                                          حذف التعليق
                                                                        • Unknown photo
                                                                          Unknown9 أغسطس 2020 في 11:19 ص

                                                                          لو سمحت لو عاوزة اعمل المعاش من كارت ميزة يعنى احول المعاش عليها واقبضة اية الخطوات

                                                                          حذف التعليق
                                                                          • Muhammad Elmasry photo
                                                                            Muhammad Elmasry9 أغسطس 2020 في 11:27 م

                                                                            للأسف لا يوجد لدي معلومات حول هذا الأمر. يمكنكِ الاتصال بخدمة دعم العملاء من البنك المصدر للبطاقة والسؤال عن ذلك.

                                                                            حذف التعليق
                                                                          • Unknown photo
                                                                            Unknown18 أغسطس 2020 في 1:47 م

                                                                            هو بيجي جواب بكشف الحساب على البيت لميزة زي الفيزا العاديه ولا لاء

                                                                            حذف التعليق
                                                                          • Unknown photo
                                                                            Unknown27 أغسطس 2020 في 9:04 م

                                                                            حضرتك انا استملت الكارت انهاردة مجاني من البنك الاهلي ومجتليش رسالة التشغيل بتاعت الكارت اعمل ايه انا

                                                                            حذف التعليق
                                                                          • Unknown photo
                                                                            Unknown7 سبتمبر 2020 في 3:53 م

                                                                            هل هو اجبارى لاصحاب المعاشان

                                                                            حذف التعليق
                                                                            • Muhammad Elmasry photo
                                                                              Muhammad Elmasry7 سبتمبر 2020 في 11:29 م

                                                                              ليس لدي معلومة للأسف.

                                                                              حذف التعليق
                                                                              • Muhammad Elmasry photo
                                                                                Muhammad Elmasry9 سبتمبر 2020 في 1:25 ص

                                                                                تأكدت اليوم أن كارت ميزة أصبح إجباري لأصحاب المعاشات وسيتم إلغاء جميع كروت المعاشات السابقة بنهاية ديسمبر 2020. يجب على أصحاب المعاشات استخراج كارت ميزة معاشات من أي فرع للبريد المصري لاستلام مستحقاتهم.

                                                                                حذف التعليق
                                                                              • Unknown photo
                                                                                Unknown8 سبتمبر 2020 في 7:33 م

                                                                                عايز افعل الكارت سحب اون لاين

                                                                                حذف التعليق
                                                                              • Ahmed photo
                                                                                Ahmed13 سبتمبر 2020 في 1:19 ص

                                                                                هل يوجد عائد (فائده) على البالغ المتواجده داخل الكارت ولو في نسبه العائد قد ايه هل هو يومي ولا شهري

                                                                                حذف التعليق
                                                                              • Unknown photo
                                                                                Unknown13 سبتمبر 2020 في 4:00 م

                                                                                الكارت مش عايز يتفعل ولا وصل ليا رسالة

                                                                                حذف التعليق
                                                                                • Muhammad Elmasry photo
                                                                                  Muhammad Elmasry13 سبتمبر 2020 في 10:34 م

                                                                                  يجب الاتصال بدعم البنك المصدر للبطاقة والاستفسار عن سبب المشكلة وطريقة التفعيل.

                                                                                  حذف التعليق
                                                                                • Unknown photo
                                                                                  Unknown15 سبتمبر 2020 في 10:51 م

                                                                                  انا استخرجت كارت ميزا وعاوز احول عليه معاشي الحكومي ماذا افعل

                                                                                  حذف التعليق
                                                                                • Basem photo
                                                                                  Basem22 سبتمبر 2020 في 9:07 ص

                                                                                  ممكن اعرف المده اللي بتوصل فيها رساله بكود التفعيل انا عملتها امبارح ومجاش لسه كود التفعيل

                                                                                  حذف التعليق
                                                                                • Unknown photo
                                                                                  Unknown23 سبتمبر 2020 في 8:52 م

                                                                                  من فضلك في حالة تحويل بعض النقود علة كارت فيزا ميزا ، كم مصروفات التحويل ؟ وهل يمكن التحويل من بريطانيا مثلا بالدولار والاستلام لالجنية؟

                                                                                  حذف التعليق
                                                                                  • Muhammad Elmasry photo
                                                                                    Muhammad Elmasry23 سبتمبر 2020 في 10:44 م

                                                                                    الرصيد المحول يدخل إلى الكارت بالجنيه المصري، وللأسف ليس لدي معلومة مؤكدة عن مصروفات التحويل.

                                                                                    حذف التعليق
                                                                                  • Unknown photo
                                                                                    Unknown23 سبتمبر 2020 في 8:59 م

                                                                                    هل يمكن وضع رقم الكارت في حساب الباي بال واستلام تحويل على كارت فيزا ميزا البنك الأهلي ؟

                                                                                    حذف التعليق
                                                                                  • Unknown photo
                                                                                    Unknown25 سبتمبر 2020 في 6:37 م

                                                                                    -ينفع تتبعت لي حوالة من دولة الكويت ٢٠ الف
                                                                                    على كارت ميزة البطاقة السوداء البنك الأهلي
                                                                                    ولو ينفع؟ توصل في وقت قد ايه
                                                                                    -وازاي اعرف رقم الحساب للبطاقة لإرسالها لل هيحول لي الفلوس؟

                                                                                    حذف التعليق
                                                                                    • Muhammad Elmasry photo
                                                                                      Muhammad Elmasry26 سبتمبر 2020 في 5:04 ص

                                                                                      أيوة ينفع. رقم التحويل بيكون رقم البطاقة المكون من 16 رقم؛ مع إضافة ثلاثة أصفار في البداية ليصبح الرقم بالكامل 19 رقم.

                                                                                      حذف التعليق
                                                                                    • حسين سعد photo
                                                                                      حسين سعد25 سبتمبر 2020 في 7:33 م

                                                                                      قمت بإيداع مبلغ بالكارت يوم الخميس ٢٤-٩-٢٠٢٠ الساعة التاسعة صباحا واليوم الجمعة ٢٥-٩-٢٠٢٠ مازال الرصيد كما هو ولم يظهر الرصيد الجديد
                                                                                      فماذا أفعل بالرغم أن رقم الكارت سليم ومطبوع آخر أربع أرقام بإيصال الإيداع

                                                                                      حذف التعليق
                                                                                      • Muhammad Elmasry photo
                                                                                        Muhammad Elmasry26 سبتمبر 2020 في 5:06 ص

                                                                                        المفروض الإيداع يكون فوري، عليك الاتصال بدعم البنك للاستفسار عن السبب.

                                                                                        حذف التعليق
                                                                                      • Unknown photo
                                                                                        Unknown26 سبتمبر 2020 في 5:12 م

                                                                                        ما هو الحل عند نسيان الكود السري

                                                                                        حذف التعليق
                                                                                      • wahedd photo
                                                                                        wahedd26 سبتمبر 2020 في 5:36 م

                                                                                        أنا
                                                                                        دلوقتي لو عندي حساب على بنك على النت وليه فلوس هل ينفع أحولها على الكارت

                                                                                        حذف التعليق
                                                                                        • wahedd photo
                                                                                          wahedd26 سبتمبر 2020 في 5:37 م

                                                                                          يعني أنا عامل حساب على بنك إليكتروني اسمه ترانسفير وايز وحد بعتلي فلوس عليه ينفع أحول الفلوس دي على كارت ميزة ولا لا

                                                                                          حذف التعليق
                                                                                          • Muhammad Elmasry photo
                                                                                            Muhammad Elmasry26 سبتمبر 2020 في 9:58 م

                                                                                            لا أنصح بذلك على الإطلاق. هذا النوع من التحويلات حتى إذا وصل إلى الكارت قد يقوم البنك بتجميده وطلب أوراق إثبات لمصدر الدخل. إذا أردت السحب من TransferWise قم باستخدام خدمة وسيطة مثل بنك بايونير.

                                                                                            حذف التعليق
                                                                                          • Unknown photo
                                                                                            Unknown19 أكتوبر 2020 في 9:49 م

                                                                                            حضرتك انا نسيت الرقم السري لكارت ميزه

                                                                                            حذف التعليق
                                                                                            • Muhammad Elmasry photo
                                                                                              Muhammad Elmasry20 أكتوبر 2020 في 10:33 م

                                                                                              يجب الاتصال بالبنك المصدر للبطاقة لمعرفة إذا كان هناك طريقة لتغيير الرقم السري.

                                                                                              حذف التعليق
                                                                                            • Unknown photo
                                                                                              Unknown20 أكتوبر 2020 في 7:34 م

                                                                                              التحويل من خارج مصر بياخد وقت لحد ما يوصل انا محول علي كارت ميزة كلاسك من إمبارح الساعه 7 حتي الآن لم توصل الساعه 8.33بتوفيت السعودية 🇸🇦

                                                                                              حذف التعليق
                                                                                            • Unknown photo
                                                                                              Unknown24 أكتوبر 2020 في 12:15 ص

                                                                                              انا عملت كارت ميزه ينفع اسحب منه فلوس واسددها ف خلال وقت اد ايه

                                                                                              حذف التعليق
                                                                                            • أبو عبد الرحمن photo
                                                                                              أبو عبد الرحمن31 أكتوبر 2020 في 8:20 ص

                                                                                              لوعندى رصيد فى الكارت وانتهت صلاحية البطاقة هل الرصيد مازال باقى فى حسابى لحين صدور بطاقة أخرى ولا سوف يكون راح عليه

                                                                                              حذف التعليق
                                                                                            • Unknown photo
                                                                                              Unknown10 نوفمبر 2020 في 10:53 م

                                                                                              لم يصلني رساله تفعيل الكارت علي التلفون

                                                                                              حذف التعليق
                                                                                            • Unknown photo
                                                                                              Unknown15 نوفمبر 2020 في 4:45 م

                                                                                              السلام عليكم ، حضرتك انا اتحولي فلوس ع بطاقه ميزه من خارج مصر
                                                                                              وضفت لل16 رقم 000 وليها 7ايام ومجاتش لحد دلوقتي ع البطاقه والي حولي بعتلي صوره من الحواله فيها المبلغ والرقم واتأكدت انه صح بس موصلتش لدلوقتي هل ده طبيعي ولا في مشكله كده

                                                                                              حذف التعليق
                                                                                              • Muhammad Elmasry photo
                                                                                                Muhammad Elmasry16 نوفمبر 2020 في 1:19 ص

                                                                                                عليكم السلام ورحمة الله. التحويلات الخارجية بتتأخر شوية على ما الرصيد يظهر، ده غير إن أيام الأجازة مش بتتحسب. تقدر تتصل بالبنك المصدر للبطاقة وتعرف الإطار الزمني لإضافة حوالة خارجية إلى رصيد البطاقة.

                                                                                                حذف التعليق
                                                                                              • Abo Zain photo
                                                                                                Abo Zain17 نوفمبر 2020 في 11:05 ص

                                                                                                أنا موجود ف القاهره ومراتي ف المنصوره وحولتلها مبلغ ،، بياخد وقت قد ايه ويظهر الرصيد !
                                                                                                وهل في أي ابليكيشن اشغله ع الفون بيها ؟

                                                                                                حذف التعليق
                                                                                                • Muhammad Elmasry photo
                                                                                                  Muhammad Elmasry18 نوفمبر 2020 في 2:57 ص

                                                                                                  ممكن يستغرق عدة أيام، والأفضل في التحويلات الداخلية استخدام خدمات أسرع زي التحويل عبر البريد أو خدمات مثل فودافون كاش. الكارت لا يوجد له تطبيق على المتجر.

                                                                                                  حذف التعليق
                                                                                                • Unknown photo
                                                                                                  Unknown27 نوفمبر 2020 في 12:47 م

                                                                                                  بالنسبه لكارت ميزه كلاسيك لو عايز ابعت عليه فلوس من الكويت لمصر هل فيه حد اقصى للمبلغ اللى هبعته

                                                                                                  حذف التعليق
                                                                                                  • Muhammad Elmasry photo
                                                                                                    Muhammad Elmasry27 نوفمبر 2020 في 9:47 م

                                                                                                    نعم يوجد حد أقصى. تواصل مع البنك المصدر للبطاقة لمعرفة الحد الأقصى للتحويل إلى الكارت.

                                                                                                    حذف التعليق
                                                                                                  • Unknown photo
                                                                                                    Unknown9 ديسمبر 2020 في 10:31 م

                                                                                                    عايزة اعرف.... الخطوة الأولي لتفعيل ميزة هي ارسال البنك رساله أمتي الرساله دي توصل أما افعل الكارت علي الماكينه وانشأ كود لي

                                                                                                    حذف التعليق
                                                                                                    • Muhammad Elmasry photo
                                                                                                      Muhammad Elmasry11 ديسمبر 2020 في 4:13 ص

                                                                                                      قبل تفعيل الكارت من الماكينة. المفروض الرسالة تصل في خلال ساعات من إصدار الكارت.

                                                                                                      حذف التعليق
                                                                                                    • Unknown photo
                                                                                                      Unknown11 ديسمبر 2020 في 2:02 م

                                                                                                      انا جتلي رسالة امباريح علي الجوال اروح استلم حواله علي فيزا ميزا البنك الاهلي رحت دخلت الفيزا في ATM ملقتيش رصيد والحواله اتبعتت علي كارت ميزا

                                                                                                      حذف التعليق
                                                                                                    • Unknown photo
                                                                                                      Unknown25 ديسمبر 2020 في 6:58 م

                                                                                                      انا جيت اسحب فلوس من الكارت النهارده الماكينه مش عايزه تقبله عماله تقولى اعد المحاولة مره تانيه ماكينه بنك تانى قالتلى الكود غير صالح فلوس اخدها ازاى عن طريق البنك ولا أيه

                                                                                                      حذف التعليق
                                                                                                    • salma photo
                                                                                                      salma27 ديسمبر 2020 في 8:16 ص

                                                                                                      جزاك الله خيرا

                                                                                                      حذف التعليق
                                                                                                    • Unknown photo
                                                                                                      Unknown30 ديسمبر 2020 في 2:10 م

                                                                                                      السلام عليكم
                                                                                                      التحويل من الخارج ممكن يكون بالدولار عادى ويتسحب بالمصرى ولا التحويل يكون بالمصرى وشكرا.

                                                                                                      حذف التعليق
                                                                                                      • Muhammad Elmasry photo
                                                                                                        Muhammad Elmasry30 ديسمبر 2020 في 9:27 م

                                                                                                        عليكم السلام ورحمة الله,
                                                                                                        يتم استلام التحويل من كارت ميزة بعملة الجنيه. في حالة الرغبة في استلام التحويلات بالدولار يمكن التحويل عبر خدمات أخرى مثل ويسترن يونيون.

                                                                                                        حذف التعليق
                                                                                                        • Unknown photo
                                                                                                          Unknown31 ديسمبر 2020 في 8:45 ص

                                                                                                          شكرا على الرد اخى الكريم
                                                                                                          استلام التحويل بيكون بالجنيه تمام
                                                                                                          طيب التحويل من الخارج على كارت ميزه لازم يكون بالعمله المصريه فقط او باى عمله عادى

                                                                                                          حذف التعليق
                                                                                                          • Muhammad Elmasry photo
                                                                                                            Muhammad Elmasry31 ديسمبر 2020 في 9:04 م

                                                                                                            العفو. يُفضل التحويل بالعملات المشهورة مثل اليورو والدولار تجنبًا لأي مشاكل.

                                                                                                            حذف التعليق
                                                                                                          • Unknown photo
                                                                                                            Unknown2 يناير 2021 في 8:19 ص

                                                                                                            انا معايا ميزه معاشات اول مرة عشان اسحب بيها الرصيد صفر روحت تاني يوم نفس الحكايه المفروض اعمل ايه

                                                                                                            حذف التعليق
                                                                                                            • Unknown photo
                                                                                                              Unknown2 يناير 2021 في 8:29 ص

                                                                                                              لو سمحت انا معايا ميزة معاشات روحت يوم واحد في الشهر طلعلي الرصيد صفر روحت تاني لنهارده تفس الحكايه اعمل ايه عشان اقبض مع العلم ان ده اول شهر اقبض بيها

                                                                                                              حذف التعليق
                                                                                                            • Unknown photo
                                                                                                              Unknown24 يناير 2021 في 2:51 م

                                                                                                              كيف يمكن معرفة رصيد كارت ميزه اون لاين .. هل معرفة الرصيد من خلال الماكينة فقط ... وشكرا لمجهودك

                                                                                                              حذف التعليق
                                                                                                            • AboRefaat photo
                                                                                                              AboRefaat8 فبراير 2021 في 1:34 ص

                                                                                                              كارت ميزة بنك مصر لو عاوز حد يحولي فلوس من الخارج اديله ال16 رقم بتوع الكارت بس ولا لازم يضيف 3 اصفار زي كارت ميزة البنك الاهلي

                                                                                                              حذف التعليق
                                                                                                              • Muhammad Elmasry photo
                                                                                                                Muhammad Elmasry8 فبراير 2021 في 10:33 م

                                                                                                                لازم تضيف 3 أصفار.

                                                                                                                حذف التعليق
                                                                                                                • AboRefaat photo
                                                                                                                  AboRefaat8 فبراير 2021 في 11:47 م

                                                                                                                  الكارت الا معايا كارت ميزة بنك مصر مش كارت ميزة البنك الاهلي انا كنت سمعت ان كارت ميزة البنك الاهلي بس الا يتضافله 3 اصفار عند التحويل من الخارج هل دا صحيح الرجاء الرد في اسرع وقت

                                                                                                                  حذف التعليق
                                                                                                                  • Muhammad Elmasry photo
                                                                                                                    Muhammad Elmasry10 فبراير 2021 في 12:12 ص

                                                                                                                    اتصل بدعم منك مصر للتأكد من المعلومة.

                                                                                                                    حذف التعليق
                                                                                                                  • Unknown photo
                                                                                                                    Unknown25 فبراير 2021 في 3:15 م

                                                                                                                    سرق مني كارت ميزة وبلغت وقدمت طلب بواحد اخر وهذا من شهر ١٢/٢٠١٩
                                                                                                                    والي الان لم احصل عليه وكل لمااتصل يقول لي لسة برجاء الاهتمام حيث اننا ليس لي مورد مالي اخرواعول اطفال

                                                                                                                    حذف التعليق
                                                                                                                    • Unknown photo
                                                                                                                      Unknown2 مارس 2021 في 10:37 م

                                                                                                                      مامعنى ان الحد الأقصى
                                                                                                                      لرصيد الكارت ١٥٠٠٠ ج . م
                                                                                                                      وحضرتك بتقول ان ممكن يتحول للبطاقة لحد٥٠٠٠٠ ج.م

                                                                                                                      حذف التعليق
                                                                                                                    • Ebaid khalil photo
                                                                                                                      Ebaid khalil10 مارس 2021 في 6:21 م

                                                                                                                      هل يمكن التعامل بكارت ميزا مع بنك ناصر الاجتماعي

                                                                                                                      حذف التعليق
                                                                                                                    • قصص ورويات ممتعه ♥ photo
                                                                                                                      قصص ورويات ممتعه ♥31 مارس 2021 في 1:59 ص

                                                                                                                      شرح ممتاز جدا بس ممكن سؤال ارجو الرد اى ينفع يتحولى من ناس رصيد فودافون على كارت ميزه هل ينفع ؟؟؟؟؟؟؟؟

                                                                                                                      حذف التعليق
                                                                                                                    • Unknown photo
                                                                                                                      Unknown4 أبريل 2021 في 2:11 م

                                                                                                                      لو سمحت انا البطاقة ميزة بنك مصر وكان فيها 1000 جنيه وبعدها جيت اسحب ملقتش فيها غير 40 جنيه هل في طريقة اعرف الفلوس الي فيها اتدفعت منين او راحت فين؟

                                                                                                                      حذف التعليق
                                                                                                                      • Muhammad Elmasry photo
                                                                                                                        Muhammad Elmasry4 أبريل 2021 في 9:34 م

                                                                                                                        تقدر تتواصل مع دعم البنك هاتفيًا لمعرفة آخر معاملات الكارت، أو تذهب للبنك بنفسك وتستخرج كشف حساب لمعاملات كارت ميزة.

                                                                                                                        حذف التعليق
                                                                                                                      • elhadad_202089 photo
                                                                                                                        elhadad_20208912 أبريل 2021 في 2:43 م

                                                                                                                        هل يمكننى التحويل من الكارت الى حساب بنكى

                                                                                                                        حذف التعليق
                                                                                                                      • Unknown photo
                                                                                                                        Unknown14 أبريل 2021 في 7:09 ص

                                                                                                                        السلام عليكم ورحمة الله وبركاته هل ممكن بكارت ميزه ادفع اونلاين مثلالموقع الاكتروني، للضرائب المصريه

                                                                                                                        حذف التعليق
                                                                                                                        • Muhammad Elmasry photo
                                                                                                                          Muhammad Elmasry14 أبريل 2021 في 11:39 م

                                                                                                                          عليكم السلام ورحمة الله. ممكن تدفع باستخدام كارت ميزة في بعض الخدمات الحكومية زي دفع فاتورة الإنترنت من تطبيق My WE وبعض الخدمات الأخرى، لكن لازم تتأكد من الخدمة اللي بتبحث عنها إذا كانت بتدعم كارت ميزة أو لا.

                                                                                                                          حذف التعليق
                                                                                                                        • Unknown photo
                                                                                                                          Unknown19 أبريل 2021 في 2:01 م

                                                                                                                          لو سمحت عاوزه افعل الفيزا اعمل ايه

                                                                                                                          حذف التعليق
                                                                                                                          • Muhammad Elmasry photo
                                                                                                                            Muhammad Elmasry19 أبريل 2021 في 10:36 م

                                                                                                                            يجب الاتصال بدعم البنك المصدر للبطاقة والسؤال عن إذا كان الكارت يحتاج تفعيل وما هي الطريقة.

                                                                                                                            حذف التعليق
                                                                                                                          • Unknown photo
                                                                                                                            Unknown19 أبريل 2021 في 2:03 م

                                                                                                                            I want to do the visa

                                                                                                                            حذف التعليق
                                                                                                                            • Unknown photo
                                                                                                                              Unknown20 أبريل 2021 في 8:14 م

                                                                                                                              البنك الأهلي بنك زبالة وميزا خدمة عقيمة وخدمة عملا محدش فاهم حاجةمنكم لله وحسبي الله ونعم الوكيل

                                                                                                                              حذف التعليق
                                                                                                                              • Unknown photo
                                                                                                                                Unknown20 أبريل 2021 في 8:20 م

                                                                                                                                البنك الأهلي بنك زبالة وميزا خدمة عقيمة وخدمة عملا محدش فاهم حاجةمنكم لله وحسبي الله ونعم الوكيل منكم لله بتقلدو الدول بره بس ومش مقدرين مصالح الناس وبسبب تأخير دخول الرصيدكارت ميزة اتبهدلت يا ظلمة

                                                                                                                                حذف التعليق
                                                                                                                              • وبشر الصابرين photo
                                                                                                                                وبشر الصابرين24 مايو 2021 في 2:59 ص

                                                                                                                                السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
                                                                                                                                هو لو الشخص عايز يرسل فلوس لأبنه على كارت فيزا للطلاب، داخل مصر، يعمل ايه؟؟؟
                                                                                                                                ياخد رقم الفيزااللي هو ١٦ رقم وبعدين يروح فين علشان يحوله الفلوس او يعمل ايه؟؟؟

                                                                                                                                حذف التعليق
                                                                                                                                • Muhammad Elmasry photo
                                                                                                                                  Muhammad Elmasry26 مايو 2021 في 12:42 ص

                                                                                                                                  عليكم السلام ورحمة الله.
                                                                                                                                  لو كارت ميزة تقدر تحوله من خلال أي فرع للبنك المصدر للبطاقة باستخدام الـ16 رقم الموجودين على الكارت.

                                                                                                                                  حذف التعليق
                                                                                                                                • Unknown photo
                                                                                                                                  Unknown4 يونيو 2021 في 4:16 م

                                                                                                                                  عايز الغى بطاقه الدفع مجانى من بنك الاهلى انا مش مستخدمها خالص اعمل اي شكرا

                                                                                                                                  حذف التعليق
                                                                                                                                • Unknown photo
                                                                                                                                  Unknown7 يونيو 2021 في 12:22 ص

                                                                                                                                  السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
                                                                                                                                  بعد اربع سنين من انتهاء الصلاحيه ممكن تتجداد تاني ولا هتنتاهي خالص

                                                                                                                                  حذف التعليق
                                                                                                                                  • Muhammad Elmasry photo
                                                                                                                                    Muhammad Elmasry7 يونيو 2021 في 8:04 م

                                                                                                                                    عليكم السلام,
                                                                                                                                    الكارت بينتهي وبيتم استخراج كارت جديد من نفس البنك.

                                                                                                                                    حذف التعليق
                                                                                                                                  • Unknown photo
                                                                                                                                    Unknown7 يونيو 2021 في 10:23 ص

                                                                                                                                    أنا موظف ومعى كارتatm خاص بالمرتب والآن سيتم تغييره إلى كارت ميزة وانا عندى رصيد موجود بالكارت atm كبير فهل سيتحول الرصيد إلى كارت ميزة مباشرة ام لازم اسحبه قبل إلغاء كارت atm

                                                                                                                                    حذف التعليق
                                                                                                                                  • Unknown photo
                                                                                                                                    Unknown8 يونيو 2021 في 5:10 م

                                                                                                                                    هل ممكن استخدام الكارت فى شحن رصيد الموبايل

                                                                                                                                    حذف التعليق
                                                                                                                                  • Unknown photo
                                                                                                                                    Unknown22 يونيو 2021 في 4:55 م

                                                                                                                                    حضرتك ازاي اعرف رقم التحويل الدولي لي فيزة كارت ميزة البنك الاهلي

                                                                                                                                    حذف التعليق
                                                                                                                                    • Muhammad Elmasry photo
                                                                                                                                      Muhammad Elmasry22 يونيو 2021 في 10:19 م

                                                                                                                                      رقم التحويل الدولي لكارت ميزة عبارة عن ثلاثة أصفار يضاف إليها الرقم المكتوب على الكارت المكوّن من 16 رقم ليصبح رقم التحويل 19 رقم.

                                                                                                                                      حذف التعليق
                                                                                                                                    • Unknown photo
                                                                                                                                      Unknown4 يوليو 2021 في 11:52 م

                                                                                                                                      هل يمكن لشخص استخدام فيزا شخص اخر بعﻻم صاحبها

                                                                                                                                      حذف التعليق
                                                                                                                                      google-playkhamsatmostaqltradent